Sales-supersterren? Die delen allemaal deze 5 kenmerken

Sammy Daniszewski
Founder Sales Expertise

Sommige mensen zijn geboren voor sales.

Het zijn de mensen in je team die voortdurend de beste prestaties leveren. Die continu 5 stappen voor zijn op de rest van je salesmedewerkers. En waarin je als salesmanager nauwelijks tijd hoeft te steken.

Ook wel: de sales-supersterren.

Sales-supersterren staan naast de underperformers en de average performers in je salesteam. Meestal maken ze 4% van je sales force uit en leveren ze een disproportioneel aandeel van meer dan 50% van de totale omzet.

Kortom: een cruciaal profiel voor je bedrijf. Maar hoe weet je nu of een potentiële jobkandidaat een sales-superster is? Check of hij/zij beschikt over deze 5 eigenschappen.

1. Doelgericht

Heb je geen doel voor jezelf opgesteld in je sales-carrière? Dan let je maar beter op. Want voor je het weet, maak je deel uit van andermans doelen.

Succesvolle salesprofessionals geloven in het behalen van hun doelen en zijn dagelijks bezig met het verbeteren van de skills om die te behalen.

Typische doelen waarin sales-supersterren uitblinken:

  • Vertrouwen winnen van de klant
  • Continu marktaandeel binnenhalen
  • Weten wanneer je gas moet geven en wanneer je moet afremmen
  • Correct je bedrijf vertegenwoordigen

Sales-supersterren weten wat ze moeten behalen, kennen hun cijfers, en begrijpen waar ze staan en waar ze moeten geraken om hun eliteniveau te behouden.

2. Verantwoordelijk

De beste salesprofessionals worden zo goed omdat ze zichzelf, het product en het proces eigen maken. En omdat ze de volledige verantwoordelijkheid nemen voor de uitkomst van hun acties, en niemand met de vinger wijzen als er iets misgaat.

Dankzij deze houding gaan deze mensen nooit voor minder dan het beste resultaat. Omdat ze zichzelf zien als dé eindverantwoordelijke voor hun succes of falen, zetten ze hun standaarden hoog en overtreffen ze zo de verwachtingen van hun organisatie.

3. Leergierig

Het vergt meer dan alleen talent om een sales-superster te blijven in je bedrijf. Zelfs als je het niet hebt, kan je met de juiste training en hard werk andere medewerkers inhalen die enkel teren op talent.

Sales-supersterren weten dat salestraining – onafhankelijk van je niveau – broodnodig is om sterker te worden. Net als de wil om continu bij te leren, om zo je concurrenten voor te blijven en hoge resultaten neer te zetten.

Elite-salesprofessionals zijn altijd op zoek naar nieuwe, creatieve manieren om hun uitdagingen op te lossen. Ze staan open voor nieuwe technieken die ze kunnen toepassen in hun salesproces. Wat hen onderscheidt van under- en average perfomers? De wil om levenslang te leren.


4. Gemotiveerd

Passieve salesmedewerkers behalen zelden hoge resultaten. Zonder motivatie is het al moeilijk om te doen wat er van je verwacht wordt, laat staan dat je de verwachtingen overstijgt.

Een paar afwijzingen van klanten – of zelfs gewoon genegeerd worden – kunnen er al voor zorgen dat deze mensen afhaken.

Zo niet met de sales-supersterren: zij zijn zo goed als altijd gemotiveerd en gedreven om hun targets te overstijgen. Ze zetten door bij moeilijke omstandigheden en bekijken problemen niet als een ondoordringbare muur, maar als een kans voor groei en zelfverbetering.

5. Klantgericht

Weten wát je verkoopt is belangrijk, maar de klik met je klant is minstens zo cruciaal. Veel van wat met verkoop te maken heeft, gaat over hoe goed je je kan inleven in de wereld van je klant. En over je drive om hem of haar te helpen.

De beste verkopers spreken de taal van hun klant en luisteren actief naar hun bezorgdheden. Ze houden de klant centraal en ontwikkelen belangrijke vaardigheden zoals:

  • De juiste vragen stellen
  • Omgaan met kritiek of klachten
  • De deal closen

De elite-salesprofessional

Veel salesmedewerkers hebben verschillende van de bovenstaande kenmerken. Maar om het niveau van een elite-salesprofessional te bereiken, heb je ze allemaal nodig – in grote hoeveelheden. Zoek er dus ook naar als je iemand nieuw aanwerft voor je salesteam.

Ben je zelf een salesprofessional? Meester dan je vaardigheden op het werk. En volg regelmatig een cursus in je expertiseveld om zo snel beter te worden.

Sammy Daniszewski

Founder Sales Expertise