Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt binnen je bedrijf of team: niet iedereen heeft dezelfde ‘salesstijl’. Wist je dat je die stijlen kan opdelen in vier salestypes? Hieronder som ik ze kort voor je op. Herken jij jezelf (of je collega’s)?
1. De adviseur
Adviserende salesmensen vragen wel naar het order, maar zijn over het algemeen iets zachter dan andere verkopers. Hun focus blijft nieuwe klanten binnenhalen, maar dan op een rustige manier. Meestal zijn ze kalm en aangenaam. Ze dagen de klant vooral uit door intelligente vragen te stellen en creëren zo meerwaarde.
Adviseurs willen 100 procent zeker zijn dat er een match is tussen de nood van een klant en hun oplossing. Ze nemen daarvoor graag de tijd en zijn minder gericht op de onmiddellijke deal.
Adviseurs voelen zich als een vis in het water bij lange en complexe sales cycles, hebben buitengewoon veel oog voor detail en zetten hun boodschap graag duidelijk uiteen aan hun klant. Een voorbeeld van hun ideale werkomgeving? De softwareverkoop.
2. De closer
Iedere salesprofessional moet op een bepaald moment de deal kunnen afsluiten. Maar voor closers is afsluiten meer dan een fase in het verkooptraject: het is hun absolute focus. Gewoonlijk vertonen ze haantjesgedrag, komen ze fel over en zijn ze ego-gedreven. Closers leven voor de jacht naar nieuwe deals en voelen zich opperbest in korte sales cycles, waarin ze snel een deal kunnen afsluiten.
Deze salesmensen hebben minder moeite met het woord ‘nee’. Ze geven afwijzing snel een plaats en gaan meteen door naar de volgende prospect.
Waar de closer goed past? Een plek met hoge bonusstructuren. Of waar hij of zij veel aan prospecting kan doen.
3. De bestellingopnemer
Bestellingopnemers doen geen prospectie en focussen zich op bestaande klanten. Ze staan meteen klaar als de klant beslist dat er een nood is. Meestal heeft die klant dan nog een paar vragen over de uitvoering, projectaanpak of strategie en bestelt hij zodra die verduidelijkt zijn.
Deze salesprofessionals stralen gewoonlijk rust uit. Ze komen professioneel over, zijn geduldig en kunnen zich goed inleven in de klant. Meestal wachten ze tot hun klanten met een verzoek komen. Ze gaan zelden zelf op zoek naar opportuniteiten.
Bestellingopnemers voelen zich onder andere goed bij bedrijven die hoge volumes van een dienst of product verkopen, zoals in de retail. En in bedrijven waar ze vooral aan re-selling doen.
4. De relatiebouwer
Relatiebouwers zijn meestal vlotte en sociale mensen die makkelijk relaties opbouwen met klanten. Ze zijn heel empathisch en weten precies hoe ze de noden van een klant vervullen. Ze zijn geduldig en weten hoe ze iemand tevreden houden.
Deze salesprofessionals werken vaak als accountmanager. Hun focus? De relatie met bestaande klanten onderhouden en er voor hen zijn bij vragen of opmerkingen.
Conclusie
Succes in sales is niet zwart-wit. Ieder van de vier bovenstaande salestypes kan wel ergens meerwaarde bieden en helpen om meer omzet te genereren.