8 sollicitatievragen om aan salesprofessionals te stellen

Sammy Daniszewski
Founder Sales Expertise

Ben je op korte termijn van plan om een nieuwe salesprofessional aan te nemen en je team te versterken? Worstel je met het type vragen die je hem/haar gaat stellen om te weten te komen of je kandidaat de juiste fit is voor je bedrijf?

Lees dan snel de 8 onderstaande sollicitatievragen om aan salesprofessionals te stellen, en laat je inspireren!

1. Aan welke soort klanten verkoop jij het liefst en waarom?

“You can’t hit a target you cannot see” – Zig Ziglar

Als de salesprofessional hier niet vlot op kan antwoorden, dan is dit geen goed teken. Hij of zij zou in staat moeten zijn om de ideale klant te beschrijven en minstens één van de volgende factoren te benoemen:

  • Omzet
  • Locatie
  • Sector
  • Soort beslissingsnemers

Je sollicitant moet ook kunnen onderstrepen waarom deze factoren belangrijk zijn, zodat je kan zien hoe hij of zij te werk gaat om leads te kwalificeren

2. Wat vind jij het moeilijkste aan het verkoopproces?

Als je kandidaat beweert dat hem alles even goed afgaat en er nergens uitdagingen zijn, dan weet je dat hij zichzelf niet goed kent ofwel moeilijkheden heeft met zichzelf kwetsbaar op te stellen. Jouw kandidaat moet in staat zijn om eerlijk te antwoorden op het deel van de job dat hem moeilijker afgaat en welke acties hij onderneemt om die te verbeteren.

3. Wat vind jij het meest motiverende aan sales?

Hier is het belangrijk dat je kandidaat jou een gefundeerd en authentiek antwoord kan bieden. Dit gaat je helpen bepalen of die motivatie aansluit bij de cultuur van jouw bedrijf.

4. Welk boek over sales heb je recent nog gelezen en wat heb je eruit geleerd?

Als hij of zij geen boeken leest over sales, dan weet je dat je geen topper voor je hebt. Het kan uiteraard zijn dat de salesprofessional op een gemiddeld niveau presteert, maar als bedrijf mag je de lat wel wat hoger leggen.

Je gaat je toch ook niet laten vertegenwoordigen door een advocaat die zichzelf al een decennium niet meer over de wet bijschoolt? Of je laten opereren door een hartchirurg die al jaren geen sessies gevolgd heeft over de best-practices?


5. Kan je mij iets nieuws leren over sales dat vele verkopers niet weten?

Hier maakt het niet veel uit wat de sollicitant je vertelt, het gaat vooral over zijn of haar aanpak en houding. Is je kandidaat bereid om jou iets bij te leren? Of klapt hij/zij volledig dicht?


6.
Hoe zie jij jou eerste dagen in ons bedrijf als we jou zouden kiezen?

Uit deze vragen kan je afleiden hoe ondernemend je kandidaat is. Is het iemand die zich gaat laten leiden door jouw bedrijf of is het iemand die mooie suggesties doet en een plan van aanpak heeft?

7. Wat vind je goed aan hoe we vandaag sales aanpakken en wat zou je anders doen?

Deze vraag kan je stellen na je uitleg over de werking van jouw bedrijf. Hiermee kan je je kandidaat challengen en kijken hoe hij of zij deze vraag aanpakt. Wie weet komen jullie samen tot inzichten die jouw bedrijf ten goede kunnen komen.

8. Wat betekent verkopen voor jou?

Een simpele vraag om te stellen, een heel brede vraag om te beantwoorden. Alle antwoorden die wijzen op ‘veel praten’ of ‘veel advies geven aan de klant’, zijn geen goed teken.

Het cliché antwoord ‘luisteren’ is al beter. Echter is dit ook niet het beste antwoord, omdat luisteren te passief is. Als sales moet je in controle zijn over het proces om zo telkens naar de volgende stap te gaan.

Betere antwoorden zijn:

  • De match vinden tussen de nood van de klant en de producten/diensten die wij aanbieden
  • Verkopen is slimme vragen stellen en het gesprek leiden naar een situatie waar er overgegaan wordt tot een transactie
  • Verkopen is de leefwereld van de klant volledig begrijpen en hem begeleiden in het vervullen van zijn behoeften
  • Een uitwisseling van een mutuele meerwaarde

Sammy Daniszewski

Founder Sales Expertise