3 nuttige insights die ik graag had geweten toen ik net begon in sales

Sammy Daniszewski
Founder Sales Expertise

Jij komt net van de schoolbanken. Of je maakt een carrièreswitch. En je hebt gekozen voor: sales. Je familie en vrienden zeggen dat je sociaal en competitief bent, en dat je de dingen goed kan uitleggen, dus dat leek je de meest logische keuze. Je solliciteerde en werd aangenomen door het bedrijf waar je wil werken. Je allereerste dag als junior salesmedewerker komt almaar dichterbij.

Ooit stond ik in jouw schoenen. En als ik kon tijdreizen naar dat moment, had ik mezelf graag drie dingen verteld. Drie inzichten die ik aan het begin van mijn salescarrière graag geweten had.

Hier zijn ze.

1. Weet dat het tijd vraagt

Als je voor een carrière in sales kiest, is de kans groot dat je al veel commerciële reflexen hebt. Maar je bent er nog niet. Verre van. Beschouw jezelf als een ruwe diamant die nog geslepen moet worden door ervaring en training.

Je zal niet meteen weten wanneer je bij je dossiers gas moet geven en wanneer je beter de rem indrukt. Dat is volstrekt normaal: je mist de ervaring om dat te herkennen. Vertrouw erop dat het wel goed komt. Rome is niet op één dag gebouwd. Het vraagt tijd om de producten of diensten van je bedrijf te leren kennen.

Daarnaast moet je in het begin veel oefenen om het bedrijfsverhaal sterk over te brengen bij prospects. En je moet geloofwaardigheid opbouwen bij de collega’s met wie je de sales cycles zal doorlopen. Ook dat vraagt tijd.

Lukt het even niet? Laat je daardoor niet ontmoedigen. Neem je tijd en weet dat alles uiteindelijk wel in de plooi valt.

2. Wees enthousiast en leergierig

Twee cruciale eigenschappen wanneer je start in sales: enthousiasme en leergierigheid.

In het begin is je leercurve heel steil. Je leert enorm veel op korte tijd. Vooral belangrijk is dat je veel slimme vragen stelt, de antwoorden noteert en ze later herleest. Hoe meer je jezelf in de materie vastbijt, hoe sneller je met alles weg bent. Absorbeer zoveel mogelijk informatie.

Wees ook proactief. Verwacht niet dat je salesmanager alles duidelijk en gestructureerd voor je uitlegt. Je zal zelf de handen uit de mouwen moeten steken, zelf informatie moeten opzoeken. Doe dat ook, want zo groei je het snelst uit tot een volwaardige salescollega.

Waarom enthousiasme zo belangrijk is? Omdat je veel zal worden afgewezen. Je zal gegrild worden door prospects die willen weten welk vlees ze in de kuip hebben. Besef dat dat in het begin volstrekt normaal is, geef het een plaats en kom erdoor met je enthousiasme.

3. Vergelijk jezelf niet met anderen

In het begin zal je jezelf willen vergelijken met de salesmensen die al langer in het bedrijf werken. Dat is normaal, want je bent waarschijnlijk competitief en wil graag de eerste zijn.

Toch doe je het beter niet. Want jezelf vergelijken met anderen is een spel dat je altijd zal verliezen. Iedereen zal altijd talenten hebben die meer ontwikkeld zijn dan die van jou. Tegelijkertijd hebben ze misschien ook meer persoonlijke bagage dan jij. Focus je alleen maar op dat waarin anderen beter zijn? Dan raak je al snel ontmoedigd.

Mijn tip? Vertrek vanuit je eigen sterkte. Ook al verschilt jouw stijl van die van anderen en begrijpen je collega’s je niet altijd. Het enige wat telt, is dat je klanten je graag hebben omdat je zo authentiek bent. En dat je hoge salesresultaten behaalt op een ethische manier, in lijn met de waarden die je bedrijf wil uitstralen.

Bonustip? Let op de zaken binnen het salesproces waarin de toppresteerders uitblinken. Probeer die vervolgens te koppelen aan je eigen salespersoonlijkheid, zodat je altijd authentiek blijft.

Conclusie

Dat waren de drie lessen die ik graag had geweten toen ik in de sales begon. Succes! Je hebt gekozen voor een interessante job vol variatie, waarin vooral doorzettingsvermogen de sleutel tot je succes zal zijn.

Sammy Daniszewski

Founder Sales Expertise